Puţini
dintre noi știu, însă, că în cenuşia clădire de astăzi, de la
capătul digului, în incinta portuară, la Cuibul Reginei, s-au
derulat evenimente cu adevărat remarcabile pentru trecutul portului,
al oraşului, dar şi al întregii ţări. Pagini de istorie, nu de
folclor cum, uneori, ar da de înţeles denumirea de „Cuib al
Reginei“.
Încă din
1878, anul în care Dobrogea este alipită României, Regele Carol I
a remarcat poziţia favorabilă a Constanţei şi a intuit
potenţialul unui port modern amenajat. Din păcate, noua provincie
nu se bucura de încrederea politicienilor români, derutaţi de
jocurile marilor puteri în răsăritul Europei. Atât puterea cât
şi opoziţia reproşează regelui faptul că acordă prea multă
importanţă „achiziţiunii” dobrogene.
După cum ne relatează George Varsami, custode al actualului Muzeu al Portului, al Cuibului Reginei, în documentul care a ieșit de sub tipar la 100 de ani de la inaugurarea Pavilionului Regal, în 2014, regele era convins că noua Constanţa va câştiga, într-un viitor apropiat, un renume european reuşind să preschimbe, încet dar sigur, opiniile nefavorabile.
Principalele edificii şi elemente de infrastructură ale vechiului port Constanţa au fost ridicate între 16 octombrie 1896 – începerea lucrărilor de construcţie a portului modern – şi 27 septembrie 1909, data oficială de inaugurare a portului.
În semn de
omagiu pentru familia regală, constructorii portuari au ridicat, în
anii 1909 – 1910, clădirea care se va numi Pavilionul Regal.
Materialul
integral pe voceaconstantei.ro.
Postat:
26 iulie 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu