Cererea de efectuare a urmăririi penale are în vedere săvârşirea
infracţiunilor de:
- abuz în serviciu, cu obţinerea pentru sine sau pentru altul de
foloase necuvenite,
- tentativă la folosirea de documente ori declaraţii false,
inexacte sau incomplete pentru obţinerea pe nedrept de fonduri din
bugetul Uniunii Europene
- folosire a influenţei în scopul obţinerii de foloase necuvenite
( art. 13 din Legea nr. 78/2000)
Faptele au legătură cu atribuirea şi folosirea, presupus ilegale,
a fondurilor din patrimoniul Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Turismului în perioada 2010 – 2012.
Cererea referitoare la efectuarea urmăririi penale are în vedere
faptul că, în acest moment, există aspecte din care rezultă
suspiciunea rezonabilă care conturează următoarea stare de fapt:
Infracţiunea de abuz în serviciu în legătură cu încheierea de
către MDRT a unui contract de prestări servicii de promovare
La data de 24.06.2011 Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului a atribuit un contract în valoare de 10.175.168,44 lei,
prin care S.C. Europlus Computers S.R.L., trebuia să presteze
servicii de promovare a României în cadrul evenimentelor
desfăşurate cu ocazia organizării Galei Internaţionale de Box
profesionist de către Federaţia Română de Box. Metoda de
atribuire a contractului a fost negocierea fără publicarea unui
anunţ de participare, iar suma urma să fie rambursată din fonduri
europene.
În baza acestui contract, la data de 1 februarie 2012, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului a efectuat plata serviciilor de
promovare în valoare de 8.116.800 lei.
Fondurile publice ar fi fost utilizate într-o modalitate interzisă
de lege, respectiv pentru finanţarea unui eveniment sportiv
organizat de către o societate comercială, iar suma achitată în
baza contractului ar constitui în întregime un prejudiciu produs în
patrimoniul ministerului.
Prin încheierea contractului s-ar fi urmărit, în realitate,
asigurarea fondurilor necesare organizării galei de box menţionate,
iar achiziţia de servicii de publicitate a reprezentat doar o
justificare formală, pentru care nu exista o nevoie reală a
ministerului, cu unicul scop de a da o aparenţă de legalitate
contractului.
Mai mult, contractul ar fi fost atribuit cu încălcarea procedurilor
legale de achiziţie publică şi ar fi fost achiziţionate servicii
care nu se regăsesc printre categoriile de cheltuieli eligibile
pentru programele cu finanţare europeană.
Aceste împrejurări atrag refuzul de decontare a sumelor de către
autoritatea de management a fondurilor europene, astfel încât, din
cauza modului defectuos în care funcţionarii şi-au îndeplinit
atribuţiile de serviciu, sumele care ar fi trebuit rambursate din
fonduri europene au fost suportate integral de către bugetul de
stat.
Pe parcursul cercetărilor penale desfăşurate până în prezent, a
rezultat că cea mai importantă contribuţie la săvârşirea
acestor fapte şi la producerea rezultatului aparţine ministrului
Dezvoltării Regionale şi Turismului de la acea dată, Udrea Elena.
Din probele cauzei a rezultat că Udrea Elena a luat decizia
organizării galei în urma unor discuţii informale cu Obreja Rudel,
a determinat adoptarea actelor normative care au creat cadrul
finanţării evenimentului, a cerut în mod repetat funcţionarilor
din subordine să se întâlnească cu Rudel Obreja pentru a
identifica soluţii pentru încheierea contractului şi a participat
nemijlocit la stabilirea bugetului care urma să fie alocat de către
MDRT în afara cadrului reglementat de procedura achiziţiilor
publice.
De asemenea, a rezultat că Udrea Elena cunoştea împrejurările
esenţiale ale cauzei şi a acceptat posibilitatea producerii
rezultatului, având în vedere că îi fuseseră aduse la
cunoştinţă în mai multe rânduri impedimentele legale şi că a
participat sau a determinat încălcarea regulilor de încheiere a
contractelor de achiziţie publică reglementate de O.U.G. nr.
34/2006.
Având în vedere că Lucian Bute era la acel moment una dintre
personalităţile române cu cea mai mare cotă de popularitate,
Udrea Elena avea un interes direct în organizarea galei, urmărind
obţinerea unor beneficii electorale prin asocierea imaginii cu cea a
sportivului. Totodată, faptele au produs un folos necuvenit lui
Obreja Rudel, care a beneficiat de fonduri publice pentru organizarea
unui eveniment ale cărui venituri i-au revenit în mod exclusiv.
Săvârşirea faptelor a fost facilitată de împrejurarea că Udrea
Elena putea influenţa atât atribuirea fondurilor europene, cât şi
utilizarea ulterioară a acestora, având în vedere comasarea în
cadrul aceluiaşi minister a activităţilor de dezvoltare regională
şi a celor de turism. În acest mod, Autoritatea de Management a
Programului Operaţional Regional care funcţiona în cadrul MDRT
aproba deciziile de finanţare a proiectelor, iar Direcţia Generală
pentru Turism din cadrul aceluiaşi minister avea calitatea de
beneficiar pentru un domeniu al programului şi cheltuia sumele
astfel obţinute.
Infracţiunea de tentativă la folosirea de documente ori declaraţii
false, inexacte sau incomplete pentru obţinerea pe nedrept de
fonduri din bugetul Uniunii Europene
După executarea contractului şi realizarea plăţii, la data de 16
februarie 2012, suma de 8.116.800 lei a fost cuprinsă în cererea
de rambursare transmisă de Direcţia Dezvoltare Turistică şi
Marketing din cadrul Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
către Organismul Intermediar pentru Turism (OIT), având în vedere
că acest contract făcea parte din proiectul „Promovarea brandului
turistic al României”, care urma să fie finanţat în baza
deciziei de finanţare 2007/07.07.2011, prin POR 2007 – 2013, cu
fonduri provenind din Fondul European de Dezvoltare Regională.
Decizia de finanţare menţionată fusese aprobată pe baza unei
solicitări a Direcţiei de Promovare Turistică din cadrul
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului semnate de
secretarul general al ministerului, în numele ministrului Udrea
Elena.
Cererea de rambursare a sumei de 8.116.800 lei cuprinde declaraţii
inexacte, în condiţiile în care, scopul real al utilizării
fondurilor - organizarea unei gale de box - nu se regăsea printre
categoriile de cheltuieli eligibile, iar organizatorul nu era
Federaţia Română de Box, împrejurare cunoscută de autorii
cererii.
Rezultatul nu s-a produs, iar fondurile europene nu au fost fraudate,
deoarece Autoritatea de Management a dispus suspendarea soluţionării
cererii ca urmare a sesizării organelor de urmărire penală.
Din datele şi probele cauzei rezultă că şi aceste fapte ar fi
fost săvârşite la cererea ministrului Dezvoltării Regionale şi
Turismului, Udrea Elena, care ar fi cunoscut împrejurările
esenţiale ale cauzei şi care ar fi acceptat posibilitatea
producerii rezultatului.
Infracţiunea de folosire a influenţei în scopul obţinerii de
foloase necuvenite în legătură cu obţinerea unui credit bancar de
către S.C. Europlus Computers S.R.L.
În cauză există date şi probe că Udrea Elena şi-ar fi folosit
influenţa derivată din funcţia de ministru şi de vicepreşedinte
al partidului aflat la guvernare asupra unui reprezentant cu putere
de decizie dintr-o instituţie bancară şi asupra secretarului
general al ministerului, pentru ca aceştia să îşi exercite
atribuţiile într-o modalitate care să permită acordarea, de către
bancă, a unui credit, societăţii S.C. Europlus Computers S.R.L.
Suma astfel obţinută are natura unui folos necuvenit, în
condiţiile în care împrumutul a fost acordat în regim de urgenţă
şi în condiţii mai avantajoase decât cele prevăzute în normele
de creditare ale băncii, avantaje pe care societatea nu le-ar fi
obţinut în lipsa intervenţiei ministrului.
La data de 29.06.2011, la cinci zile după încheierea contractului
cu S.C. Europlus Computers S.R.L., MDRT a emis o adresă prin care
comunica băncii acceptul prealabil că îi va plăti băncii, în
mod direct, sumele datorate firmei S.C. Europlus Computers S.R.L.,
din executarea contractului de servicii. Adresa a fost semnată de
către secretarul general al ministerului, care a arătat ca a
acţionat la cererea ministrului Udrea Elena şi că ministerul nu
eliberase niciodată asemenea înscrisuri pentru a garanta creditele
unor societăţi comerciale.
La data de 30.06.2011 a fost încheiat contractul de creditare a S.C.
Europlus Computers S.R.L., având ca obiect acordarea unui credit pe
termen scurt în sumă de 10.175.168 RON „pentru finanţarea
cheltuielilor aferente contractului de servicii 232/24.06.2011
încheiat între Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi
S.C. Europlus Computers S.R.L.”
Creditul ar fi trebuit restituit în termen de 3 luni, însă
scadenţa a fost prelungită succesiv pentru 60 de zile, 30 de zile
şi alte 30 de zile până la data de 27.01.2012.
În condiţiile în care MDRT a aprobat, ulterior, pentru plată
doar suma 8.116.800 lei, o parte semnificativă a creditului a rămas
neacoperită, motiv pentru care au existat mai multe discuţii la
sediul ministerului între reprezentanţii instituţiei de credit,
care solicitau achitarea întregii sume prevăzute în contract, şi
cei ai instituţiei publice, care susţineau că nu pot achita decât
serviciile recepţionate.
Împrumutul a fost rambursat parţial în data de 02.02.2012, prin
plata sumei de 8.116.800 lei de către MDRT.
Diferenţa a fost achitată de S.C. Europlus Computers S.R.L. la data
de 08.02.2012 folosind fonduri primite de la o altă firmă care, la
rândul său, le obţinuse în baza unui contract de achiziţie
publică finanţat în regim de urgenţă de Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Transporturilor şi care a fost atribuit cu încălcarea
dispoziţiilor legale de către reprezentanţii municipiului Lupeni.
În cauză există indicii rezonabile cu privire la faptul că
împrumutul nu ar fi fost acordat în asemenea condiţii, în lipsa
influenţei exercitate de Udrea Elena.
Astfel, conduita reprezentanţilor instituţiei de credit (care au
acceptat un risc neuzual, au aprobat creditul într-un termen
neobişnuit de scurt şi au prelungit succesiv termenul de
rambursare), se coroborează cu implicarea directă a ministrului în
emiterea adresei din 29.06.2011 (care a reprezentat principala
garanţie avută în vedere de comitetul de credit), precum şi cu
rolul pe care MDRT l-a avut ulterior în obţinerea fondurilor cu
care S.C. Europlus Computers S.R.L. a achitat diferenţa de împrumut
(prin finanţarea în regim de urgenţă a unui contract încheiat cu
încălcarea legii).
Prezenta cerere de efectuare a urmăririi penale intră sub
incidenţa art. 305 alin 4 din C.P.P., prin urmare, persoana față
de care s-a solicitat sesizarea Camerei Deputaţilor pentru
formularea cererii de efectuare a urmăririi penale beneficiază de
prezumţia de nevinovăţie.
BIROUL DE INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu